
Dana 25. 4. 2025. obilježen je Zeleni dan Matoša. Učenici četvrtih razreda obilježili su taj dan gledajući predstavu Naš zeleni svijet u izvedbi KD Smješko. Djeca su kroz veselu edukativnu predstavu na zanimljiv način stjecala znanja o temama ekologije, zaštite okoliša i pravilne reciklaže. Predstava je bila interaktivna, djeca su surađivala s glumicom Mirtom Zečević koja je djecu na pristupačan način učila kako sami mogu utjecati na očuvanje prirode i što mogu učiniti da bi bilo što manje smeća. Naučili su također kako je nastala naša planeta Zemlja, kako su nastala mora, rijeke…
Učenici 1. d razreda u organizaciji knjižničarke Ivane Rožić posjetili su Pričozemsku u Ibis grafici te sudjelovali u edukativnoj radionici o vodi. Čitali su ulomke iz knjige Voda Anne Skowronske te razgovarali o Zemlji – Plavom planetu. Izrađivali su Zemlju pomoću eko materijala. Također, sudjelovali su u eko radionici koju su održale učiteljica Jasminka Lončar i knjižničarka Ivana Rožić. Nakon čitanja priče Više cvijeća, manje smeća autora Bože Markote i razgovora o smeću i otpadu, učenici su rješavali nastavne listiće i izrađivali plakate. Učenici su pogledali predstavu Keko eko Produkcije Z u prostoru škole. Predstava je u obliku interaktivnog lutkarskog mjuzikla, a govori o očuvanju okoliša i zbrinjavanju otpada. Kroz predstavu i edukativne songove učenici su naučili sve o bojama spremnika i razvrstavanju otpada.
Učenici 3. c razreda pjevali su pjesmu Zelena pjesma Mladena Pokića uz sviranje instrumentima, pisali eko poruke i zahvalu Zemlji te izvodili igrokaz Od smeća do cvijeća.
Povodom obilježavanja „Zelenog dana Matoša“ u školi je organizirana praktična radionica posvećena sijanju i sadnji povrtnih kultura. Učenici su sudjelovali i u ekološkoj radionici „Zemljina poruka meni – moja poruka zemlji“ u kojoj su gledanjem videa, igranjem kvizova i zagonetnim pitalicama osvijestili važnosti očuvanja planete Zemlje. Na kraju radionice izrađena je čestitka u kojoj su napisane poruke podrške Zemlji. U radionicama su sudjelovali učenici trećih razreda uključeni u Program produženog boravka.
Cilj radionica bio je razvijati svijest učenika o važnosti očuvanja okoliša, potaknuti ih na brigu o prirodi te im pružiti osnovna znanja o uzgoju hrane.
Učenici su upoznati s osnovama organskog vrtlarenja, važnosti uzgoja vlastite hrane te razlikama između sjetve i sadnje. Poseban naglasak stavljen je na sezonske kulture te ljekovito bilje.
Radionice su uspješno provedene uz velik interes i angažman učenika. Aktivnosti su bile edukativne, zabavne i korisne te su potaknule učenike na razmišljanje o važnosti brige za okoliš i održive proizvodnje hrane. Planirano je redovito pratiti rast posađenih kultura i uključiti učenike u daljnju brigu o biljci.
Aktivnosti su organizirale učiteljice trećih razreda u Programu produženog boravka.
Učenici 3. a razreda su čitali i interpretirali Zelenu pjesmu, Paje Kanižaja, raspravljali o motivima prirode i osjećajima koje pjesma budi. Potom su samostalno stvarali vlastite “zelene pjesme”, u kojima su izražavali svoje doživljaje prirode i zelene boje. Svaku pjesmu su ilustrirali crtežom.
U drugom dijelu radionice, učenici su osmislili i nacrtali poštansku markicu s motivom neke zaštićene biljne ili životinjske vrste.
Aktivnosti su povezale književno, likovno i ekološko područje, potičući kreativnost, ljubav prema prirodi i osvještavanje važnosti njezina očuvanja.
Završetak aktivnosti obilježen je izložbom pjesama i ilustracija pod nazivom, Zeleni dan Matoša – priroda u stihu i boji.
Učenici drugih razreda prisustvovali su edukativnom predavanju u organizaciji udruge Čisteći medvjedići s ciljem podizanja svijesti o važnosti očuvanja prirode, održivom razvoju i zaštiti okoliša kroz interaktivno učenje.
Akcija čišćenja okoliša je odgođena zbog vremenskih neprilika.
Učenici 1. b razreda gledali su, zajedno sa ostalim prvašima, lutkarsku predstavu Keko eko u kojoj smetlar Keko na zabavan način podučava učenike kako postupati s otpadom te kako koristiti spremnike za različite vrste otpada. Učenici su upoznali i Kekove prijatelje Marinu, Antu i Peru s kojima on na kraju osniva udrugu EKO koja pazi na ljepotu i čistoću grada.
Tijekom nastave i produženog boravka učenici 1.b razreda gledali su edukativni crtić o razvrstavanju otpada Promjene kreću od tebe; izradili plakate o spremnicima i otpadu koji se u njih odlaže te igrali igru Razvrstaj otpad u spremnike. Slušali su eko himnu Earth day anthem i pjesmu Planeta Zemlja. Na likovnoj radionici napravili su Veselu i čistu Zemlju (kolaž mozaik).
Učenici 1. c i 1. d razreda produženog boravka imali su likovnu radionicu za Zeleni dan Matoša te su temperama oslikavali teglice za cvijeće.
U 1. c bilo je planirano proljetno generalno čišćenje i uređivanje učionice, vođena improvizacija Eko Eko i animirani filmovi s ekološkim temama.
Sve planirano je i realizirano.
Učenici 5. B i 7. B okušali su se u pisanju haiku pjesama na temu prirode. Zeleni haiku naših učenika možete pročitati na panou ispred učionice Hrvatskog jezika.
U 6.d razredu razgovaralo se o odnosu čovjeka i prirode te su učenici prezentirali prezentacije na temu kiselih kiša i globalnog zatopljenja
U 6.e razredu se vodio razgovor o životu u suglasju s prirodom, uspoređivao se ekološki otisak učenika u razredu. Ekološkim otiskom se mjeri koliku površinu Zemlje iskorištavamo kako bismo zadovoljili potrebe za stanovanjem, energijom, transportom i zbrinjavanjem otpada. Kalkulator je dostupan na sljedećoj poveznici: https://www.footprintcalculator.org/home/en
U 6.b razredu se vodio razgovor o životu u suglasju s prirodom, prezentirana je učenička prezentacija o temi svjetlosnog onečišćenja te o zaštićenim područjima RH.
Učenici 6.b, d. i e. razreda koji pohađaju izvannastavnu aktivnost alkemičari su održali prodajni sajam. Prodavale su se svijeće izrađene od sojinog voska, podmetači za nakit od gline, oslikane šalice..
Na satu prirode učenici 6.a i 6.c razreda su u sklopu nastavne jedinice Odnos čovjeka i prirode pričali o uzrocima onečišćenja vode i tla. Gledali su kratki film: “The life cycle of plastic bottle” i pričali o problemu plastike i mikroplastike u kopnenim vodama i morima.
Učenici 6. d i 6. e razreda na satu Hrvatskoga jezika otputovali su u svoj zamišljeni zeleni svijet koristeći metodu vođene improvizacije. Kroz riječi, pokret i zvukove, maštovito su dočarali prizore koje su zamislili, pokazujući svoju kreativnost i izražajnost na poseban način.Vođena improvizacija vodi učenike da zamišljaju, osjećaju i izražavaju kako izgleda prostor oko njih, što se skriva iza svakog drveta, kako se kreće trava na vjetru, kako zvuči šuma kad svi zašute, što bi rekla rijeka, da može govoriti…Kroz glas, pokret i izražaj, učenici istražuju prirodu kao pozornicu, opisuju zamišljene zelene prostore, ulaze u uloge prirodnih elemenata (drvo, ptica, kamen, kap kiše…), razvijaju pažnju, kreativnost i osjetilnu svjesnost.Na kraju, zeleni svijet postaje zajednička priča – satkana od malih improvizacija, pokreta, riječi i tišina. Cilj ove aktivnosti bio je potaknuti učenike na maštovito izražavanje, razvijanje osjetila, ali i vještinu slušanja i suradnje u skupini. Učenici su s oduševljenjem sudjelovali u zadatku, ističući kako im je ovo iskustvo bilo opuštajuće, zabavno i drugačije – prava prilika za bijeg u svijet mašte.
Povodom obilježavanja Zelenog dana Matoša, na satu matematike u 5. razredu povezana je nastavna cjelina Geometrijski likovi i simetrija s temom očuvanja okoliša. U sklopu aktivnosti Geo-Eko Grad, učenici su koristeći geometrijske likove poput kruga, pravokutnika, kvadrata i trokuta osmislili vlastite ekološke gradove budućnosti. Aktivnost je popraćena izložbom učeničkih radova te prezentacijom u kojoj su predstavljeni načini na koje se može čuvati planet Zemlju.
Učenici 6.c i 6.D razreda upoznali su se s pojmom Trash arta te od otpadnih materijala izradili pokrivala za glavu prema vlastitom dizajnu. Cilj aktivnosti bio je ukazati na održivu modu i skretanje pozornosti na tekstilnu industriju kao jedan on najvećih zagađivača okoliša.
U sklopu Vjeronaučne nastave, a povodom Zelenog dana Matoša, učenici 8. a razreda sudjelovali su u izvedbi igrokaza čiji naziv nosi riječi „Velikog bijelog poglavice“ koji u Washingtonu davne 1854. godine izjavljuje kako „Zemlja ne pripada čovjeku, čovjek pripada Zemlji“. Kroz lik svetog Franje koji je u svoje vrijeme pokazao iznimnu osjetljivost za prirodu, učenici su nastojali prikazati Franjin odnos prema čovjeku i svemu stvorenom.
U 7. b., c. i d.razredu se radio Environmental alphabet, glosar pojedinih ekoloških pojmova poredanih po abecedi.
U 8. d razredu se prezentirala prezentacija te vodila debata na temu Obnovljivi izvori energije ili ne?
U 6.c razredu na Satu razrednika se pogledao video i vodila rasprava na temu Kako čuvamo planetu?
U sklopu nastave Informatike se održalo interaktivno predavanje: “Zelena umjetna inteligencija?”
Na predavanju su sudjelovali učenici 8. razreda koji pohađaju izvannastavnu aktivnost Umjetna inteligencija. Upoznali su se s podatcima o količinama energije potrebnim za raznovrsne upite velikim jezičnim modelima, usporedili ih s podatcima o potrošnji energije tijekom nekih drugih aktivnosti te zaključili da je riječ o tehnologiji sa značajnim CO2 otiskom. Raspravili su o mogućim budućim scenarijima i posljedicama eksponencijalnog rasta broja korisnika velikih jezičnih modela te su preispitali svoje svakodnevne razgovore s oblicima umjetne inteligencije.
Povodom obilježavanja Svjetskog dana voda i Dana planeta Zemlje, na satu Vjeronauka izrađena je kreativna instalacija od materijala u okolini. U središtu poruke nalazi se briga za okoliš i kritičko promišljanje o količini plastičnog otpada koji svakodnevno susrećemo.
Prikazan je kontrast između ljepote stvorenog svijeta i surove realnosti – otpada koji je ispunio gotovo sve pore našega života. Plastika, ta moderna pošast, postala je neizbježan dio krajolika – ali ne i neizbježna sudbina.
Kroz oči sv. Franje Asiškoga, koji Zemlju naziva sestricom, a o vodi pjeva kao o “korisnoj, poniznoj, dragoj i čistoj”, gledalo se na svijet s poštovanjem i zahvalnošću. Instalacija zato nije samo umjetnički izraz – ona je poziv na odgovornost, promjenu i povratak jednostavnosti.
Jer briga za okoliš nije samo ekološko, već i duhovno pitanje – kako živjeti u skladu s prirodom, a ne protiv nje.