
PROVOĐENJE ŠKOLSKOG PROJEKTA „1100 GODINA HRVATSKOG KRALJEVSTVA“
SAT HRVATSKOG JEZIKA NA POVIJESNIM IZVORIMA ISPRED SOKOLSKE MOGILE U MAKSIMIRU
Učenici 5. b razrednog odjela 16. listopada 2025. prisustvovali su satu Hrvatskog jezika ispred Sokolske mogile u parku Maksimir u sklopu provođenja školskog projekta „1100 godina Hrvatskog Kraljevstva“. Aktivnost je provedena u suradnji s Učiteljskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu, a satu su nazočili ravnatelj Škole Antonio Jurčev, školska pedagoginja Mirna Bilić, školska knjižničarka Ivana Rožić, razrednica 5. b razrednog odjela Monika Haraminčić te dr. sc. Vesna Budinski s Učiteljskog fakulteta. Rezultati istraživanja bit će predstavljeni u izlaganju „Metodički pristup integraciji lika kralja Tomislava u nastavu Hrvatskoga jezika s ciljem očuvanja starohrvatske narodne kulture“ na međunarodnom stručnom skupu 24. dani hrvatske knjige i riječi – dani Balinta Vujkova.
Ovom aktivnošću povezali smo krunjenje prvog hrvatskog kralja 925. godine, izgradnju Sokolske mogile 1925. godine te obilježavanje 1100 godina Hrvatskog Kraljevstva u 2025. godini.
Umjesto uobičajene nastave u učionici, zaputili smo se do Sokolske mogile u Maksimiru, spomen-humka podignutog povodom tisućite godišnjice Hrvatskog Kraljevstva 1925. godine. Ovo posebno mjesto postalo je naša pozornica za putovanje kroz vrijeme i uranjanje u bogatu hrvatsku povijest.
Zamrznutim slikama umjetničkih djela učenici su dočarali trenutak krunidbe prvog hrvatskog kralja i iz daleke prošlosti prenijeli ga pred maksimirsku Mogilu. Inspirirani radovima slikara Otona Ivekovića (Krunidba kralja Tomislava, 1905.), Ferdinanda Quiquereza (Tomislav, prvi hrvatski kralj, 1888.), Marijana Trepšea (Krunidba kralja Tomislava) i Josipa Horvata Međimureca (Krunidba kralja Tomislava, 1938.) učenici su i sami postali dijelom tih povijesnih trenutaka. Oživljavajući te slike, nisu bili samo promatrači, već aktivni sudionici koji su improvizirali, preuzimali uloge i proživljavali povijesne trenutke. Ovakav način učenja omogućio im je da razmišljaju izvan vlastitih perspektiva i razvijaju dublje razumijevanje povijesnih događaja, tema i problema.
Na satu Hrvatskog jezika učenici su razvijali i svoje govorne vještine kroz tekstove Vladimira Nazora Sokolar i Štitonoša te Maksimirska Sokolska mogila Antonija Jurčeva iz monografije Park Maksimir – zeleni dragulj Zagreba. Kroz improvizaciju stvarali su dijaloge i monologe, učeći pritom o književnosti i povijesti na zabavan i interaktivan način. Umjesto suhoparnog pamćenja činjenica, učenici su stvarali vlastite priče, istraživali likove i situacije, što im je omogućilo dublje povezivanje s gradivom.
Ova terenska nastava savršen je primjer kako učenje ne mora biti dosadno. Kombinacijom povijesti, jezika, dramskih tehnika i vizualne umjetnosti, učenici su se zabavili, razvijali kreativnost i timski rad, a pritom usvojili važno gradivo. Posjet Sokolskoj mogili oživio je hrvatsko kraljevstvo, a naši su učenici s tog putovanja ponijeli ne samo znanje, već i nezaboravno iskustvo.
A što kaže 5. b?
„Bilo mi je jako zanimljivo i sretna sam što znam više informacija, Super mi je bilo što smo se podijelili u grupe, čitali tekstove, glumili i družili se. Imala sam osjećaj kao da sam na dramskoj, ali s cijelim razredom. Zadatci koje smo radili su bili fora. Sretna sam što smo se prošetali Maksimirom i naučili dosta toga o Mogili.“
Ilaria
„U Maksimiru mi je bilo jako zabavno zato što smo radili predstave i vježbali tekstove i bili smo na vrhu Mogile.“
Tin
„U Maksimiru mi je bilo lijepo zato što smo radili puno aktivnosti i što smo se zezali s prijateljima. Odlično mi je bilo kada smo našli put za ulaz u Mogilu. Puno smo saznali o Mogili i o kralju Tomislavu, ali bitno je da smo se mi zabavili.“
Ivano
„Bili smo u Maksimiru i bilo je super. Prvo smo šetali do Sokolske mogile. Bio je to predivan pogled i doživljaj. Vjetar je lagano puhao, a s grana je padalo lišće. Kad smo došli do Mogile, popeli smo se na vrh. Profesorica nam je dala vrećice u kojima su bili bomboni i papiri s bojama. Podijelili smo se u skupine. Prvo smo malo glumili pa smo malo pričali o Mogili.“
Eva
„Učili smo puno o povijesti Mogile i o kralju Tomislavu. Saznali smo da je naš ravnatelj napisao knjigu o Maksimiru. Puno smo se zabavljali, glumili i saznavali nove informacije koje još nismo znali.“
Bruna
„Bilo je prilično zabavno. Bili smo podijeljeni u četiri grupe i prvo smo pojeli bombon da se ‘vratimo’ u 925. godinu i tamo je svaka grupa odglumila sliku. Igrali smo i pletemo priču s klupkom vune.“
Patrik
„Bilo je zabavno i zanimljivo. Htjela bih da tako bude češće.“
Natali
„Sviđalo mi se kad smo glumili i slikali se. Najviše mi se svidjelo kad smo dobili kekse.“
Sven
„Bilo je zabavno, naučila sam neke nove stvari, igrali smo se i glumili.“
Tea
„Bili smo razvrstani u grupe po bojama. Glumili smo scenu o kralju Tomislavu, a svi znamo da je on bio prvi hrvatski kralj. Ja sam se odlično provela i bilo mi je super.“
Nika