Pozivamo vas da uživate u virtualnoj šetnji vrlo korisnim i vrijednim sadržajima ovoga portala ovdje.
Poštovani roditelji i dragi učenici,
na ovoj stranici možete pronaći korisne savjete iz područja kojima se bavi školski psiholog.
Ako želite saznati više o nekoj od psiholoških tema ili imate potrebu za savjetovanjem, obratite se školskoj psihologinji Ivani Tramošljiki na ivana.tramosljika@osagm.hr
PLANIRANJE UČENJA
Dragi učenici,
kako bi vam pomogli da što bolje isplanirate sve svoje aktivnosti i obaveze, za vas smo izradili dnevni, tjedni i mjesečni planer. Planeri vam mogu poslužiti kao primjer, a možete ih i sami izraditi u nekoj od aplikacija kao što je na primjer Canava.
STILOVI UČENJA
Stilovi učenja su načini na koje najučinkovitije učimo. Najčešće se spominju tri stila učenja, a to su: vizualni, auditivni (slušni) i kinestetički (tjelesni). Pogledajte slike i saznajte više o svakom stilu učenja.
ESCAPE ROOM
Tko je ukrao Mona Lisu ili spašavanje Zagreba od erupcije vulkana na Medvednici
Escape roomovi, poznati i kao sobe za bijeg, već godinama su popularan oblik zabave, a sve češće se primjenjuju i u školstvu. Ova inovativna metoda učenja omogućuje učenicima razvijanje vještina rješavanja problema, kritičkog razmišljanja i suradnje, dok istovremeno uživaju u igri.
U Osnovnoj školi Antuna Gustava Matoša, potencijalno daroviti učenici 4. razreda, uključeni u grupu za poticanje kreativnog razvoja, svake godine zajedno sa školskom psihologinjom Ivanom Tramošljikom osmišljavaju i provode escape room igru.
Kreiranje escape rooma započinje stvaranjem priče. Učenici su dosad osmislili različite kreativne ideje i priče, kao što su gorući plamen ispred škole i evakuacija, krađa slike te spašavanje Zagreba od erupcije vulkana na Medvednici. Nakon što osmisle priču, učenici snimaju video materijal u kojem glume novinare na terenu, voditelje vijesti, istraživače, slikare ili znanstvenike. Taj video služi kao uvod u rješavanje zadataka za ostale učenike.
Učenici također sami osmišljavaju zagonetke i mozgalice koje služe kao tragovi za konačno rješenje i bijeg iz situacije. Važno je da učenici ne mogu dovršiti igru bez pronalaska pravih tragova i rješavanja zagonetki. Zadaci postaju zanimljiviji ako se koriste različiti rekviziti, kao što su: lokoti sa šiframa, zaključane kutijice, skriveni ključevi, nevidljive poruke, puzzle i kockica. Za rješavanje zadataka koristimo i tablete ili pametne telefone, na primjer za pronalazak i skeniranje QR kodova s dodatnim uputama.
Nakon što je osmišljena i dovršena escape room igra, organizira se njezino provođenje u 4. razredima.
Skrivanje tragova u učionici potiče suradnju među učenicima. Escape roomovi u školama mogu biti izvrsna metoda za motivaciju učenika, poticanje timskog rada i učenje kroz zabavu.
Veselimo se novim idejama i zadacima!
“Emocionalna pismenost: Smjernice za roditelje, odgajatelje, nastavnike i sve koji žele znati više”
Povodom obilježavanja Svjetskog dana mentalnog zdravlja, Grad Zagreb izdao je brošuru “Emocionalna pismenost: Smjernice za roditelje, odgajatelje, nastavnike i sve koji žele znati više“.
Detaljnije o brošuri možete pročitati na poveznici.
Brošuru možete preuzeti ovdje.
“MENTALNO ZDRAVLJE GRADA ZAGREBA” – portal za mentalno zdravlje
Izrađen je web portal koji služi kao centralno mjesto informiranja građana o mentalnom zdravlju.
Ovim web portalom objedinjeni su projekti Grada Zagreba i gradskih zdravstvenih ustanova na jednom mjestu te će se brojni drugi projekti koji se financiraju iz Proračuna Grada Zagreba u području zaštite mentalnog zdravlja učiniti vidljivijima za šire skupine građana.
RODITELJSKI ODGOJNI STILOVI
Poštovani roditelji,
svakodnevno kao roditelji donosite brojne odluke o tome kako odgajati vlastitu djecu. Svi pojedinačni odabiri i odluke predstavljaju opći roditeljski stil koji utječe na djecu i njihov razvoj. Kako se odgoj ne bi sveo samo na automatske reakcije na djetetovo ponašanje, korisno je osvijestiti svoj najčešće korišten odgojni stil. U literaturi se najčešće govori o četiri odgojna stila, a to su: autoritarni, popustljivi, ravnodušni i autoritativni stil. Svaki stil rezultira i različitim reakcijama djece.
Više o odgojnim stilovima možete pročitati na plakatu koji je za vas pripremila školska psihologinja.
Preporučena literatura:
- Canter, L. i Hausner, L. (2002). Domaća zadaća bez suza. Naklada Kosinj.
- Leus, T. (2014). Najčešće roditeljske zablude: 49 zamki u odgoju i kako ih izbjeći. Planet Zoe.
- Longo, I. (2010). Roditeljstvo se može učiti. Pedagogija.
MINDFULNESS – KRATKE VJEŽBE ZA DJECU
Ovdje možete besplatno preuzeti brošuru “Mindfulness – kratke vježbe za djecu” koju su pripremile stručnjakinje Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba: “Mindfulness – kratke vježbe za djecu”
Kratke mindfulness vježbe dio su programa mindfulnessa za djecu, a mogu se primjenjivati i samostalno. Vježbe su korisne u stanjima uznemirenosti praćenih neugodnim osjećajima kao što su strah, ljutnja, tuga, koji se mogu javiti tijekom stresnih situacija.
VJEŽBE PAŽNJE I KONCENTRACIJE
10 vježbi za dječju pažnju i koncentraciju kreirale su socijalne pedagoginje Dora Kralj i Tanja Manović, iz Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba.
Preuzmite vježbe ovdje.
BRIGA ZA MENTALNO ZDRAVLJE
Stručni tim Odgojnog savjetovališta Nastavno-kliničkog centra ERF-a izradio je edukativni materijal pod nazivom „Briga za Mentalno zdravlje“.
U knjižici se nalaze brojni prijedlozi aktivnosti koje učiteljima i roditeljima mogu biti od pomoći prilikom poticanja razgovora o djetetovoj i vlastitoj dobrobiti. Aktivnosti doprinose razvoju i unaprjeđivanju socijalnoemocionalnih kompetencija djece.
PODRŠKA NA DLANU
Poštovani roditelji i dragi učenici,
projekt Podrška na dlanu osmišljen je od strane Povjerenstva za zaštitu mentalnog zdravlja djece i mladih Grada Zagreba. Cilj projekta Podrška na dlanu je osnaživanje i jačanje psihološke otpornosti djece i mladih kroz izravnu podršku i podršku njihovim roditeljima, odgajateljima, nastavnicima, stručnim suradnicima i stručnjacima mentalnog zdravlja.
Na mrežnoj stranici možete pronaći ideje za osmišljavanje slobodnog vremena te savjete za jačanje pozitivnih strategija suočavanja sa stresom.
DIGITALNO OKRUŽENJE – SAVJETI ZA RODITELJE
Poštovani roditelji,
na portalu medijskapismenost.hr, čiji su pokretači i osnivači Agencija za elektroničke medije i UNICEF, možete pronaći korisne tekstove i materijale kako sa svojom djecom možete razgovarati o medijima i osigurati im sigurno korištenje elektroničkih medija.
Na portalu možete pronaći i knjižice “Kritičko razmišljanje u digitalnom okruženju“ i “Djeca i mediji”
BITI U VIRTUALNOM OKRUŽENJU – KAKO NAĆI BALANS?
Dragi učenici,
Odgojno savjetovalište Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta pripremilo je za vas materijale koji vam mogu pomoći pronaći ravnotežu između virtualnog i realnog okruženja.
Materijale možete pronaći na stranici.
STRES KOD DJECE
Dragi roditelji,
psihologinje Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba, Ella Selak Bagarić i Tea Brezinšćak pripremile su edukativni letak koji pomaže prepoznati stres kod djece i adolescenata te pruža smjernice kako im pružiti podršku.
Preuzmite letak ovdje.
TRAUMA
Zagrebačko psihološko društvo napravilo je odličan video u kojem objašnjavaju traumu.
Video možete pogledati na poveznici.
DJEČJA DEPRESIJA
Dragi roditelji i učenici,
stručnjakinje Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba prim. dr. sc. Vlatka Boričević Maršanić, psihijatrica i Ana Raguž, psihologinja autorice su psihoedukativne radne bilježnice “Sva lica dječje depresije i kako je prevladati”.
U ovoj radnoj bilježnici možete pročitati što je zapravo depresija, što je razlikuje od tužnog i turobnog raspoloženja, koji su znakovi koji ukazuju da netko pati od depresije, kako izgleda dječja depresija, a potom ih ukorak po korak vidjeti kako se s njom suočiti.
Važno je napomenuti da ova radna bilježnica i njezin sadržaju nisu i ni u kojem slučaju ne mogu biti zamjena za stručni tretman određen djetetu od strane stručnjaka za mentalno zdravlje. No, može se koristiti zajedno s tretmanom u koji je dijete uključeno uz suglasnost stručnjaka u čijem je tretmanu dijete.
Radnu bilježnicu možete pronaći na stranici Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba.
MALI VODIČ KROZ VELIKE PROMJENE
Poštovani roditelji,
“Mali vodič kroz velike promjene” može vam poslužiti kao podrška u ulozi prirodnih pomagača vašoj djeci u prvih mjesec do dva nakon traumatskog događaja. Vodič je u obliku odgovora na pitanja: Što se događa?, Zašto se događa? i Što učiniti?
Autori publikacije su stručnjaci Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba, prof. dr. sc. Gordana Buljan Flander, Mia Roje Đapić i Krešimir Prijatelj.
Publikaciju možete preuzeti na poveznici.
SMJERNICE ZA UČENJE
Poštovani roditelji i dragi učenici,
studenti sa Odsjeka za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu su u sklopu svojih obaveza na kolegijima iz školske psihologije i psihologije obrazovanja razvili smjernice za učenje namijenjene učenicima viših razreda osnovne škole te smjernice za roditelje učenika nižih razreda osnovne škole. Smjernice možete pročitati u prilogu.
SAVJETI KAKO UČITI
Dragi učenici,
kako bi bili što uspješniji u učenju, Centar za istraživanja i razvoj obrazovanja Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu (CIRO – IDIZ) izradio je za vas seriju edukativnih video materijala.
Teme koje se obrađuju u video materijalima su:
– Kako najbolje organizirati vrijeme učenja?
– Kako uspostaviti kvalitetno fizičko i online okružje učenja?
– Kako se motivirati za učenje?
– Kako upravljati emocijama pri učenju?
– Koje pristupe (strategije i tehnike) učenju koristiti?
Video materijali su prilagođeni za učenike od prvog do četvrtog razreda i od petog do osmog razreda osnovne škole. Nove video materijale pratite svaki ponedjeljak, srijedu i petak.
Video materijale možete pronaći na Youtube kanalu Instituta.
KUTIJA ŠKOLSKIH ALATA
Dragi učenici,
na stranici Centra za rehabilitaciju, Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta, možete pronaći puno korisnih materijala. Tamo možete pronaći savjete kako postaviti ciljeve, kako održati motivaciju za učenje i upravljati vremenom za učenje, kako izraditi plan učenja i povećati svoju koncentraciju. Nadam se da će vam i ovi savjeti pomoći u učenju.
SLOBODNO VRIJEME
Tijekom ovog razdoblja djeca više ne idu na svoje izvannastavne i izvanškolske aktivnosti, ne mogu se družiti u parku i igralištu. Dom je postao i škola i igralište i dvorana za trening. Pred roditeljima je veliki izazov da usklade i organiziraju djeci učenje i slobodno vrijeme. Važno je sjetiti se kako je ovo prilika da članovi obitelji kvalitetno provode vrijeme zajedno.
Pripremili smo za vas letak “Slobodno vrijeme” u kojem možete pronaći ideje kako organizirati slobodno vrijeme.
Ovdje možete pronaći brošuru “Kartice za kišne dane (i socijalno distanciranje): 55 ideja za obiteljske aktivnosti koje povezuju i grade psihološku otpornost “, koju je izradila psihologinja Tea Brezinšćak iz Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba.
UNICEF je na svojoj mrežnoj stranici dao prijedloge zanimljivih, zabavnih i poučnih aktivnosti za mlađu djecu.
Publikacija “Djeca i obitelji prije, tijekom i nakon potresa” je interaktivna pa uz savjete o tome kako razgovarati s djecom i kako se ponašati u slučaju potresa, predlaže i aktivnosti s djecom. Autori publikacije su psiholozi Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba: prof. dr. sc. Gordana Buljan Flander, Krešimir Prijatelj i Mia Roje Đapić.
Publikaciju možete preuzeti na poveznici.
PREPORUKE ZA DJECU I RODITELJE – POTRES
Ured za upravljanje u hitnim situacijama Grada Zagreba izradio je edukativni video i letak sa savjetima i uputama što učiniti prije, tijekom i poslije potresa. Također, na stranici možete pronaći i ostale materijale i smjernice za roditelje i djecu koje su izradili stručnjaci Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba.
PODRŠKA NAKON TEŠKOG DOGAĐAJA
Poštovani roditelji,
stručni tim Odgojnog savjetovališta Centra za rehabilitaciju, Edukacijsko rehabilitacijskog fakulteta izradio je letak sa savjetima kako podržati dijete u nošenju sa strahom od potresa.
ŠTO DA RADIM KADA SE BOJIM
Poštovani roditelji i dragi učenici,
ovdje možete pronaći priču Što da radim kad se bojim?
U priči saznajte što je strah i kako ga savladati, a tu su i zanimljive aktivnosti koje pomažu u nošenju sa strahom.
SVAKIM DANOM SVE HRABRIJI
Psihologinja Tea Brezinšćak, klinička psihologinja i psihoterapeutkinja prof. dr. sc. Gordana Buljan Flander i psihologinja Ella Selak Bagarić izradile su radnu bilježnicu koja osnažuje i gradi psihološku otpornost “Svakim danom sve hrabriji“.
Primjenom materijala objedinjenih u ovoj publikaciji cilj je pomoći djeci, roditeljima, nastavnicima i drugim odraslima koji brinu o djeci, osnažiti ih i olakšati im prevladavanje izazova s kojima smo zajedno suočeni tijekom COVID-19 pandemije te potresa koji su pogodili Zagreb, jačanjem psihološke otpornosti i pružanjem podrške u suočavanju s emocijama. Radna bilježnica na 62 stranice donosi zadatke, igre, bojanke i rješavalice temeljene na psihoterapijskim znanjima i primjerene za osnovnoškolce. Zamišljeno je da ju djeca ispunjavaju uz vođenje odrasle osobe, a stariji osnovnoškolci, koji fluentno čitaju i pišu, mogu ju ispunjavati i samostalno.
Radnu bilježnicu možete preuzeti ovdje.
Poštovani roditelji,
ovdje možete pronaći informacije o interaktivnoj mobilnoj aplikaciji „Stella”. Aplikacija je usmjerena na promociju i prevenciju mentalnog zdravlja mladih. Aplikacija je namijenjena mladima u dobi od 11 do 18 godina i njihovim roditeljima/skrbnicima.
Aplikacija Stella sadrži edukativne materijale o mentalnom zdravlju mladih te tehnike za samopomoć za probleme mentalnog zdravlja, prvenstveno anksioznost i depresivnost.
Aplikacija Stella dostupna je besplatno na: https://projekt-stella.com.hr/
Aplikacija Stella dobila je pozitivno mišljenje Hrvatske udruge za dojenačku, dječju i adolescentnu psihijatriju te Katedre za Kliničku psihologiju FFZG. Ministarstvo zdravstva na temelju mišljenja HZJZ i Ministarstvo znanosti i obrazovanja su dali suglasnost za aplikaciju.
ŽIVOTNE ULOGE
Poštovani roditelji,
u ovim trenucima sigurno su mnogi od vas pod stresom i zato je važno da se prisjetite i svojih životnih uloga kako biste sačuvali svoje mentalno zdravlje.
Zanimljiv letak o životnim ulogama za Vas je pripremila Iva Paradžik, studentica psihologije Filozofskog fakulteta u Zagrebu, koja studentsku praksu obavlja u našoj školi.
“ŠALABAHTERI” ZA NASTAVU NA DALJINU
Dragi učenici,
na stranici Škole za život nalaze se “Šalabahteri” za nastavu na daljinu. Na “šalabahterima” su savjeti za učenje, aktivno čitanje, pamćenje, pisanje seminara i još puno toga.
Vjerujem da će svatko od vas pronaći pravi “šalabahter” za sebe.
KAKO USPJEŠNO UČITI NA DALJINU?
Dragi učenici,
znamo da je učenje na daljinu za vas novost, zato smo vam pripremili nekoliko savjeta.
Zapamtite, učenje na daljinu ima brojne prednosti, ali i nekoliko zamki. O svemu više saznajte u letku.
Želimo vam puno uspjeha!
RAČUNALNO RAZMIŠLJANJE – PSEUDODABAR
Dragi učenici,
zavirite u virtualnu učionicu PseudoDabar koja je otvorena za učenike svih razreda osnovne škole te otkrijete svijet računalnog razmišljanja. Dabar (Bebras) je međunarodna inicijativa koja promiče informatiku i računalno razmišljanje kroz online izazove koji se sastoje od niza zanimljivih zadataka koje su napisali stručnjaci iz pedesetak zemalja.
Detaljne upute o prijavi i informacije o PseudoDabru možete pronaći na poveznici.