Andreja Bartolić, stručni suradnik-mentor
Defektolog-socijalni pedagog Andreja Bartolić u Osnovnoj školi Antuna Gustava Matoša radi od 1996. godine, na otkrivanju, dijagnosticiranju, prevenciji i tretmanu učenika s poremećajima u ponašanju, kao i učenika u pojačanom riziku za razvoj takvih ponašanja. Sudjeluje u određivanju primjerenog oblika školovanja za učenike s posebnim potrebama. Provodi preventivne aktivnosti s roditeljima i aktivnosti usmjerene na obitelji u riziku s ciljem pomoći i zaštite u školi ili izvan nje. Poučava roditelje uspješnijem roditeljstvu te pruža pomoć pri izboru pedagoških postupanja primjerenih potencijalima roditelja i djeteta. U suradnji s učiteljima utvrđuje individualne odgojno-obrazovne potrebe učenika s teškoćama. Brine o osposobljavanju i stručnom usavršavanju učitelja u području integracije i brige za razvoj djece s posebnim potrebama.
Autorica je programa prevencije neprihvatljivog ponašanja i voditeljica programa prevencije koji se provode u školi.
PREVENTIVNI PROGRAMI
Ključni element zdravog razvoja mladih jest povezanost mladog čovjeka s važnim osobama njegovog okruženja. Svi preventivni programi polaze od koncepta pozitivnog razvoja koji uključuje:
- • Promicanje pozitivnih veza
- • Jačanje otpornosti
- • Promicanje socijalnih, emocionalnih, kognitivnih, ponašajnih i moralnih kompetentnosti
- • Podupiranje samo-određenja
- • Podupiranje duhovnosti
- • Podupiranje samo-učinkovitosti
- • Podupiranje pozitivnog identiteta
- • Podupiranje vjerovanja u budućnost
- • Briga za prepoznavanje pozitivnih ponašanja i prilika za prosocijalna uključivanja
- • Podupiranje prosocijalnih normi (zdravi standardi ponašanja)
Program prevencije nasilja
Cilj programa je prevencija nasilja među djecom, učenje nenasilnog ponašanja te aktivno uključivanje učenika u rješavanje problema vršnjačkog nasilja. Sudionici su učenici, roditelji, učitelji i drugi odrasli u školi, stručni tim škole i lokalna zajednica. Program se provodi putem radionica za učenike te suradnjom s ostalim sudionicima.
Program prevencije ovisnosti “IMAM STAV”
Ciljevi programa su: smanjivanje broja učenika koji ulaze u prvi eksperiment sa sredstvima ovisnosti, promicanje pozitivnih vrijednosti, poticanje vršnjačke pomoći, smanjivanje faktora rizika u nastanku ovisničkog ponašanja kod djece, smanjivanje faktora rizika u nastanku drugih poremećaja u ponašanju, poučavanje učenika životnim vještinama, promicanje zdravih stilova života, briga o psihofizičkom zdravlju djece, izgrađivanje pozitivnog identiteta učenika
Više informacija možete doznati iz prezentacije (.ppt 34Kb).
Vijest o provedbi programa možete pogledati u Vijestima.
Trening socijalnih vještina “LARA”
Trening socijalnih vještina provodi se od školske godine 2006./07. u suradnji s Edukacijsko – rehabilitacijskim fakultetom. Trening uključuje prezentaciju za roditelje i učitelje te 10 radionica za učenike.
Kroz 10 radionica – treninga uvježbavaju se i razvijaju sljedeće socijalne vještine:
- 1. Samopredstavljanje i upoznavanje
- 2. Slušanje
- 3. Zahvaljivanje i ispričavanje
- 4. Ljubaznost
- 5. Kontrola ljutnje
- 6. Traženje dopuštenja
- 7. Rješavanje problema
- 8. Prepoznavanje i iskazivanje emocija
- 9. Empatija
- 10. Suradnja
- 11. Evaluacija
Trening se odvija na tri razine:
- • usvajanje i učenje socijalnih vještina
- • poticanje primjene ili vježbanje vještine
- • omogućavanje generalizacija ili prijenosa vještine u druge socijalne kontekste (situacije)
Zajednički cilj svim navedenim projektima i programima je univerzalna prevencija neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži. Većina ovih programa je sveobuhvatna, što znači da se osim učenika škole u rad uključuju učitelji i roditelji te lokalna zajednica, prema potrebi.