Učenici petih razreda posjetili su 30. travnja Arheološki park Andautonija na mjestu nekadašnjeg rimskog municipija.
Terenska nastava učenika petih razreda realizirana je u sklopu nastavnog plana i programa povijesti za peti razred. Nastavna cjelina Hrvatski prostor u antičko doba pruža mogućnost da se u različitim dijelovima Hrvatske nastava realizira na postojećim lokalitetima iz grčkog i rimskog razdoblja, što znači učenje zavičajne povijesti.
Prednosti terenske nastave su višestruke. Ona omogućuje zorno učenje o izvornoj stvarnosti te stjecanje osobnih iskustava i doživljaja predmeta učenja. S tim ciljem za destinaciju terenske nastave učenika petih razreda odabrali smo Arheološki park Andautoniju, u današnjem naselju Šćitarjevu.
Došavši autobusom nakon polusatne vožnje, u Parku su nas dočekale dvije profesorice, zadužene za stručno vođenje posjetitelja Parka. Učenici su se podijelili u dvije grupe, te je započelo upoznavanje arheološkog lokaliteta.
Andautonija kao rimski municipij, grad koji je imao vlastitu samoupravu, nastala je u 1. stoljeću poslije Krista i postojala do 4. stoljeća, kada je zbog društveno političkih previranja u Rimskom Carstvu izgubila na značaju. Razvila se na važnom prometnom položaju – rimskoj državnoj cesti koja je povezivala gradove Sisciu i Petoviu (današnji Sisak i Ptuj). Za vrijeme svog postojanja Andautonija je bila značajan upravni, politički i kulturni centar ovog područja. O njenoj veličini i značaju svjedoče danas arheološki ostaci.
Uz stručno vodstvo i izlaganje voditeljica učenici su upoznali kontinuitet izgradnje grada, arhitektonski plan, prošli nekadašnjom glavnom ulicom. Na primjeru Andautonije stekli su znanje o visokom civilizacijskom nivou uređenja rimskih gradova čija su obilježja: sustav kanalizacije; terme – izgled i korištenje; hipokaust – način grijanja prostorija u rimskim gradovima; izgled i način gradnje zgrada. Nakon razgledavanja arheoloških ostataka učenici su razgledali Muzej rimske hrane i mirisa.
Slobodno vrijeme bilo je organizirano kroz radionice. U lijepom prirodnom, zelenom okruženju učenici su po izboru odabrali sudjelovati u slijedećim radionicama:
– arheološkoj – gdje su u pijesku iskapali ostatke rimske keramike;
– likovnoj – gdje su crtali na temu Andautonije ili se oblačili u rimsku odjeću;
– zabavnoj – gdje su naučili igrati razne rimske igre.
Terenska nastava je u potpunosti ispunila sva naša očekivanja, ciljeve i zadatke koje smo postavili. Učenici su se vratili s puno novih znanja koja su stekli boraveći na svježem zraku i najvećim dijelom igrajući se.
I na kraju, zaključili smo – kad bi nastava uvijek bila ovako zabavna i zanimljiva još bi puno, puno više voljeli školu i puno, puno više učili i naučili.
Marita Batinović